Volgers

Zoeken in deze blog

maandag 5 juni 2023

Decoupage op kaarsenhouders

Craft Emotions heeft leuke vierkante houten kaarsenhouders in de collectie.
Ze zijn van een mooie kwaliteit beukenhout. Ik heb er twee uitgekozen (10 en 13 cm hoog) om te pimpen met servetten en heb gekozen voor de nieuwe servet Bumble bees in the meadow.
Als eerste heb ik ze dun beschilderd met Cadence acrylic verf. Omdat ik een hele lichte kleur ondergrond wilde heb ik de Pastel Green gemengd met de Warm White.
Nadat de verf droog was ben ik er nog met schuurpapier overheen gegaan zodat het hout er een beetje doorheen te zien is wat een leuk en niet zo heel strak effect geeft.
Wil je het hout niet door de verf heen zien, verf de kaarsenhouders dan twee keer zodat er een mooie egale dekking ontstaat. 


Dit is de servet die ik gebruikt heb. Voor beide kaarsenhouders had ik aan één servet voldoende.
Ik heb de verscheidene bloemen en hommels d.m.v. scheuren op maat gemaakt.
Hiervoor gebruik je een kwastje met water waarmee je op een kleine afstand van de hommel en/of bloem de servet iets nat maakt en het dan met je nagels of bv. de punt van een schaartje of pincet voorzichtig rafelig scheurt. Doordat je hierdoor geen scherpe randen hebt wordt het mooier op de kaarsenhouder of wat je ook wilt pimpen.
Elk servet bestaat uit 3 delen waarvan je alleen de bovenste met de afbeelding gebruikt dus het is zaak om de andere twee delen er voorzichtig achter vandaan te halen.
Na het uitmeten waar je welke afbeelding wilt hebben ga je beginnen met wat multi coat aan te brengen en leg je de afbeelding er voorzichtig een klein stukje op. Glad wrijven doe je met een plastic verpakkingszakje dat je op het servet legt en waarover je met een propje tisshue wrijft. Op deze manier kan je het nog vochtige servet niet beschadigen en wordt deze keurig glad.
Als je helemaal rondom met multi coat op hebt geplakt wat je wilde laat je het goed drogen.
Daarna ze je er een tweede laag multi coat overheen en laat je ook die weer goed drogen.
Als laatste nog een extra laag multi coat en als die droog is is je kaarsenhouder klaar.

 
Als je je servetstukjes er net op gedaan hebt lijkt het of je het witte gedeelte nog blijft zien maar zodra er een laag multi coat overheen zit wordt die transparant.
Ik heb beide kaarsenhouders twee maal op de foto gezet zodat je alle zijkanten goed kan zien.


Ik vond het heel leuk om de kaarsenhouders net op een andere manier te maken dan de deurhanger die ik vorige week heb laten zien.

Leuk dat je weer langs bent geweest!
Groetjes Henriëtte

 

 

1 opmerking: