Volgers

Zoeken in deze blog

vrijdag 26 mei 2023

Decoupage op deurhanger

Ik kreeg de vraag bij Craft Emotions of ik naast het maken van kaarten ook aan de slag wilde met servetten, verf en hout. Natuurlijk is dat iets heel anders maar het leek me erg leuk dus heb ik ja gezegd.
Na wat uitleg op kantoor kreeg ik een doos met spullen mee om te te kijken wat ik er mee kon.
Nou, een leuke opdracht. Ik ben gelijk aan de slag gegaan en heb deze deurhanger gemaakt.


Allereerst heb ik de triplex hanger in de verf gezet met Cadence Warm white. In de tijd dat de verf moest drogen heb ik de servetten op maat gescheurd door een kwastje met water langs de stukjes te halen die ik wilde gebruiken en met mijn nagels heel voorzichtig het servet op die plekken te scheuren. De vlinder is uitgeknipt, precies langs de randen. Toen de geverfde laag goed droog was heb ik met Multicoat daar weer een dunne laag overheen gezet met een kwast en de stukjes servet van de bloemen er voorzichtig opgelegd. Om deze glad te verven heb ik een doorzichtig plastic verpakkingszakje op de bloemen gelegd en heb ik daar overheen gewreven met een opgepropte tisshue. Op die manier kan je het servet niet beschadigen als deze nog vochtig is van de multicoat laag die er onder zit.
Voordat ik de vlinder op de bloem heb gezet heb ik even gewacht tot die goed droog was. Daarna is die op dezelfde manier geplakt als de bloemen.
De tekst is gemaakt met snijmallen die ik ook voor het kaarten maken gebruik en ook met Multicoat opgeplakt.
Na het drogen van de servetten is er over de hele deurhanger nog een laag Multicoat aangebracht.
 

 
Omdat ik de bloemen nog iets meer wilde geven heb ik met Cadence finger wax en een smal penseeltje nog accenten op de bloemen gegeven toen de bovenste laag multicoat goed droog was. Nu is wax uitsmeerbaar als het nog niet helemaal goed opgedroogd is dus de toch nog te dikke randjes konden nog voorzichtig bijgewerkt worden. Als je de foto vergroot kan je de aangebrachte wax een beetje zien.
Na het drogen van de wax heb ik als laatste nog een vernislaag aangebracht met Cadence Acrylic Varnish.


De achterkant van de deurhanger moest natuurlijk ook bewerkt worden. Hij is net iets anders geworden met een andere tekst maar verder op dezelfde manier gemaakt als hierboven beschreven is.
Ik ben niet geheel ontevreden over mijn eerste projectje al zijn er nog zeker verbeterpuntjes maar.... al doende leert men toch??

Leuk dat je weer langs bent geweest, 
Henriëtte

2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er vrolijk uit! Heel mooi gemaakt.
    Lia xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke deurhangers! Dat ziet er heel gezellig uit met die mooie zomerse kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen